Visie op leren
Bruggen bouwen via visies op leren

Innovatie in leren

  • Wierenga, S. J., Kamsteeg, F. H., Simons, P. R. J., & Veenswijk, M. (2015). Teachers making sense of result-oriented teams: A cognitive anthropological approach to educational change. Journal of Educational Change, 16(1), 53-78. 10.1007/s10833-014-9240-2
  • Simons, P. R. J. (2012). Unconscious and conscious learning. In N.M. Seel (Ed.), Encyclopedia of the learning sciences (pp. 3361-3366). New York: Springer.
  • Poldner, E., Simons, P. R. J., Wijngaards, G. & Schaaf, M. F. van der (2012). Quantitative content analysis procedures to analyse students’ reflective essays: A methodological review of psychometric and edumetric aspects. Educational Research Review, 7. 19-37.
  • Voerman, L., Meijer, P. C., Korthagen, F.A.J. & Simons, P. R. J. (2012). Types and frequencies of feedback interventions in classroom interaction in secondary education. Teaching and Teacher Education, 28, 1107-1115.
  • Voerman, L., Meijer, P.C., Korthagen, F. A. J. & Simons, P. R. J. (2012). Types and frequencies of feedback interventions in classroom interaction in secondary education. Teaching and Teacher Education, 28, 1107-1115.
  • Groot, E. de, Berg, B. A. M. van den, Endedijk, M. D., Beukelen, P. van & Simons, P. R. J. (2011). Critically reflective work behavior within autonomous professionals' learning communities. Vocations and Learning, 4, 41-62.
  • Groot, E. de, Berg, B. A. M. van den, Endedijk, M. D., Beukelen, P. van & Simons, P. R. J. (2011). Critically reflective work behavior within autonomous professionals' learning communities. Vocations and Learning, 4, 41-62.
  • Leijen, Ä., Lam, I., Wildschut, E. M. M., Simons, P. R. J. & Admiraal, W. F. (2009). Streaming video to enhance dance education students' reflection in dance education. Computers & Education, 52(1), 169-176.
  • Leijen, Ä., Lam, I., Simons, P. R. J. & Wildschut, L. (2009). Difficulties teachers report about students' reflection: lessons learned from dance education. Teaching in Higher Education, 14(3), 315-326.
  • Leijen, Ä., Lam, I., Simons, P. R. J. & Wildschut, L. (2008). Pedagogical practices of reflection in tertiary dance education. European Physical Education Review, 14(2), 223-241.
  • Simons, P. R. J. (2005). Theories of unconscious learning confronted. European Journal of School Psychology, 3(1), 41-55.
  • Simons, P. R. J. (2003). Competenties verwerven met en zonder instructie. In M. Mulder, H. Biemans, L. Nieuwenhuis, R. Poell & R. Wesselink (Eds.), Competentiegericht beroepsonderwijs. Gediplomeerd, maar ook bekwaam? (pp. 177-190). Groningen.
  • Simons, P. R. J. (2001). Six key questions for complex learning environments. In H. Kremer & P.F.E. Sloane (Eds.), Konstruktion, Implementation and Evaluation komplexer Lehr-Lern-Arrangements. Fallbeispiele aus Öesterreich, den Niederlanden und Deutschland im Vergleich (pp. 173-186). Paderborn: Eusl.
  • Simons, P. R. J. (1997). Definitions and theories of active learning. In: D. Stern & G.L. Huber (Eds.) Active learning for students and teachers (pp. 19-39). Frankfurt am Main: Lang.
  • Van Hout-Wolters, B., Simons, P. R. J., & Volet, S. (2000). Active learning: self-directed learning and independent work.
  • Simons, P. R. J. (1999). Transfer of learning: paradoxes for learners. International Journal of Educational Research, 31, 577-589.Simons, P. R. J. (1999). Competentiegericht leeromgevingen in organisaties en hoger beroepsonderwijs. In K. Schlusmans, R. Slotman, C. Nagtegaal & G. Kinkhorst Red.), Competentiegerichte leeromgeving (pp. 31 – 45). Heerlen: Open Universiteit.
  • Simons, P. R. J. (1999). Competentieontwikkeling: van behaviorisme en cognitivisme naar sociaal-constructivisme: epiloog. Opleiding en Ontwikkeling, 12, 41-46.
  • Simons, P. R. J. (1999). Krachtige leeromgevingen. Gids voor onderwijsmanagement, juni 1999. (pp. 1d/1-11). Houten: Bohn Stafleu Van Loghum
  • Simons, P. R. J. (1998). Divisie C: Learning and Instruction 1: Transfer. Kroniek: The Annual Meeting of the American Educational Research Association. Pedagogische Studiën, 75, 208-210, ISSN: 0165-0645.
  • Withagen, V. W. & Simons, P. R. J. (1995). Teachers and students as active learners in The Netherlands. Nijmegen: ITS.
  • Van der Hoeven-van Doornum, A. A., & Simons, P. R. J. (1994). Transfervermogen en instructie. Nijmegen: ITS.
  • Simons, P. R. J. (1993). The promotion of transfer of learning to work setting. In: E. Ropo & R. Jaakola (Eds.) Developing education for lifelong learning (pp. 41-61). Tampere: University of Tampere.
  • Simons, P. R. J., & Verschaffel, L. (1992). Transfer: onderzoek en onderwijs. Tijdschrift voor Onderwijsresearch, 17, 3-16.

  • Simons, P. R. J. (1993). Gedragsvoornemens na een opleiding. Boekbespreking proefschrift M. Den Ouden, Transfer na bedrijfsopleidingen. Opleiding en Ontwikkeling, 6, 54-56.
  • Simons, P. R. J. (1992). De relatie tussen onderzoek en beleid opgevat als een transferprobleem. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 10, 242-251.
  • Simons, P. R. J. (1992). De toepassing van transfer-bevorderende maatregelen in arbeidsorganisaties. Tijdschrift voor Onderwijs Research, 17, 28-39.
  • Simons, P. R. J., & Verschaffel, L. (Red.) (1992). Transfer (themanummer). Tijdschrift voor Onderwijsresearch, 17, 3-66.
  • Simons, P. R. J. (1991). Binding aan arbeid of transfer? Opleiding en Ontwikkeling, 4, 31-32.
  • Simons, P. R. J. (1990). Transfervermogen. Inaugurele rede. Katholieke Universiteit Nijmegen: Quick Print.
  • Pieters, J. M., Breuer, K., & Simons, P. R. J. (Eds.) (1990). Learning environments: contributions from Dutch and German Research. Berlin: Springer.