Visie op leren
Bruggen bouwen via visies op leren

Overzicht van promoti en proefschriften


54. Akbari, E. (2016, 1 oktober). The Role of Social networks in Teaching and Learning a foreign Language: Effects on Learning Process and Outcome. University of Teheran (Iran). Promotoren: prof. dr. A. Pilot en prof. dr. P.R.J. Simons

53. Baeten, J. J.M. (2016, september 2016). The power of peer feedback: research on the learning process within virtual action learning. Nijenrode Business Universiteit. Promotoren: prof dr. R. Blomme en prof. dr. P.R.J. Simons

52. Voerman, L. (2014, June 27). Teacher feedback in the classroom: Analyzing and developing teachers’ feedback behavior in secondary education. UU Universiteit Utrecht. Promotoren: prof. dr F. korthagen, prof. dr. P. Meijer, prof. dr. P.R.J. Simons.

51. Groot, E. de (2012, mei 22). Learning of veterinary professionals in communities : using the theory of critically reflective work behaviour with regard to evidence based practice. UU  Universiteit Utrecht (179 pag.) ( Utrecht University). Prom./coprom.: prof. dr. P. van Beukelen, prof. dr. P.R.J. Simons, dr. A.D.C. Jaarsma & dr. M.D. Endedijk.

50.. Verbeeten, H.M.J.M. (2011, december 16). Invoering van een gedigitaliseerde onderwijspraktijk - Deel B : Patronen van interventies in een model van organisatieleren en leiderschapspraktijken in samenwerking met Marleen Rikkerink. UU  Universiteit Utrecht. Prom./coprom.: prof. dr. P.R.J. Simons & dr. J.G.G. Zuylen.

49.. Rikkerink, M. (2011, december 16). Invoering van een gedigitaliseerde onderwijspraktijk - Deel A : Patronen van interventies in een model van organisatieleren en leiderschapspraktijken in samenwerking met Henk Verbeeten. UU  Universiteit Utrecht  Prom./coprom.: prof. dr. P.R.J. Simons & dr. J.G.G. Zuylen.

48. Brouwer, P. (2011, november 15). Collaboration in teacher teams. UU  Universiteit Utrecht. Prom./coprom.: prof. dr. P.R.J. Simons, prof. Dr. A.F.M. Nieuwenhuis & prof. dr. M. Brekelmans.

47. Van Veldhuizen, G.G. (2011, February 11th). Werkend leren, lerend werken: professionele ontwikkeling van docenten in persoonlijk en organisatieperspectief. Utrecht University. Prom / coprom: prof.dr. P.R.J. Simons & dr H. Ritzen.

46. Van den Beemt (2010, december 17th). Interactive media practices of young people: origins, backgrounds, motives and patterns. Utrecht University. Prom / coprom: prof dr. P.R.J. Simons & dr. S.A.M. Akkerman.

45. Zitter, I.I. (2010, february 04). Designing for Learning : Studying learning environments in higher professional education from a design perspective. UU Universiteit Utrecht , 4 februari.. Prom./coprom.: prof. dr. E. de Bruijn, prof. dr. P.R.J. Simons & prof. dr. Th.J. ten Cate.   

44. Oemar Saïd, E. (2009). De Da Vinci Case. Een onderzoek naar de relaties tussen vernieuwende leeromgevingen en de motivatie en regulatievoorkeuren van leerlingen in het MBO. Eindhoven School of Education, December 21st). Prom./coprom.: prof. dr. Th.C.M. Bergen, prof. dr. P.R.J. Simons & dr. P. den Brok.

43. Efimova, L. (2009). Passion at work: blogging practices of knowledge workers. Universiteit Utrecht, June 22nd Prom./coprom.: prof. Dr. P.R.J. Simons, Prof. Dr. R. De Hoog, dr. E. Faber

42. Rosenfeld, M.N. (2008). Developing teacher sensitivity  to individual learning differences. Studies on increasing teacher effectiveness. Universiteit Utrecht 27 oktober. Prom./coprom.: prof. dr. J.G.L.C. Lodewijks, prof. dr. P.R.J. Simons & prof. dr. J.D.H.M. Vermunt.

41. Coenders, M.J.J. (2008). Leerarchitectuur. Een exploratief onderzoek naar de relatie tussen ruimte en leren in werksituaties en het ontwerpen voor leren dichtbij de praktijk. Universiteit Utrecht . 24 oktober. Prom./coprom.: prof. dr. P.R.J. Simons & prof. dr. T.H. Homan.

40. Leijen, Ä. (2008). The reflective dancer: ICT support for practical training. UU  Universiteit Utrecht 20 juni. Prom./coprom.: prof. dr. P.R.J. Simons, dr. J.I. Lam, dr. E.M.M. Wildschut & dr. W.F. Admiraal.

39. Pol, J. van der (2007). Facilitating online learning conversations. Universiteit Utrecht,3  juli. Promotoren: prof. dr. P.R.J. Simons & dr. W. Admiraal

38. Ruijters, M.P.C. (2006). Liefde voor leren: over diversiteit van leren en ontwikkelen in en van organisaties. Utrecht: Universiteit Utrecht, 22 december. Promotor: prof. Dr. P.R.J. Simons

37. Berings, M.G.M.C. (2006). On-the-job learning styles: conceptualization and instrument development for the nursing profession. Tilburg: Universiteit van Tilburg, 10 oktober Promotoren: prof. dr. R. Poell en prof. dr. P.R.J. Simons

36. Akkerman, S. (2006). Strangers in dialogue: academic collaboration across boundaries.Utrecht: Universiteit Utrecht, 23 juni. Promoteren: prof. dr. P.R.J. Simons en dr. W. Admiraal

35. Zomer, P. (2006). The team confrontation method. Nijmegen: Radboud Universiteit. 24 april. Promotor: prof. Dr. H. Hermans en Prof. Dr. P.R.J. Simons

34. Van Driel L. (2006). Professionalisering in school. Universiteit Utrecht. 4 april. Promotoren: Prof. dr. P.R.J. Simons en dr. J.G.G. Zuylen.

33. Doornbos, A.J. (2006). Work related learning at the Dutch police force. Nijmegen Radboud Universiteit. 8 Maart.. Promotoren: prof.dr. P.R.J. Simons, dr. S. Bolhuis en dr. E. Denessen.

32. De Laat, M.F. (2006). Newtworked learning. Utrecht University, 3 februari. Promotoren: prof. dr. P.R.J. Simons; copromotor: dr. E. Wenger.

31. Van der Meijden, H. (2005). Computer supported collaborative learning. Radboud Universiteit Nijmegen. 12 September.  Promotoren: Prof. Dr. P.R.J. Simons, dr E. Denessen & dr. F. de Jong

30. Van Biene, M. (2005). Wederkerig leren: onderzoek naar georganiseerde leerondersteuning voor mensen met een verstandelijke beperking en professionals [Reciprocal learning]. 12 Januari . Universiteit Utrecht. Promotor: Prof. Dr. P.R.J. Simons

29. Vitalis, E. (2004). Mental imagery, learning styles and text comprehension. Radboud University Nijmegen, 20 December. Promotoren: prof.dr P.R.J. Simons, prof. dr. F. Mönks en dr. C. Michels

28. De Vries, A. (2004). Ervaringsleren cultiveren: onderzoek in eigen werk [Cultivating experiential learning: research in one’s own practice]. Universiteit Utrecht. Promotoren: prof. dr. P.R.J. Simons & prof. dr. K. Gravemeijer.

27. Rijborz, D. (2003). Leren onderzoeken [Learning how to do research]] Amsterdam: Vrije Universiteit van Amsterdam, 8 September. Promotoren: Prof. Dr. P.R.J. Simons& dr. J. van der Schee

26. Blomme, R.J.(2003). Alignement: een studie naar de relatie tussen organiseerprocessen en individuele en organisatiecompetenties [Alignement: a study into the relations between organsising processes and individual and organisational competences].Universiteit Utrecht. Promotor : Prof. Dr. P.R.J. Simons

25. Veldhuis-Diermanse, E. (2002). CSCLearning: participation, learning activities and knowledge construction in computer-supported collaborative learning in higher education. Wageningen: Universiteit Wageningen. Promotoren: prof. Dr. M. Mulder en Prof. Dr. P.R.J. Simons

24. Postma, E. (2002). Leren van een gemeentelijke herindeling. Utrecht: Universiteit Utrecht. Promotoren: Prof. Dr P.R.J. Simons, Dr. C. Michels en Dr.Ir. J. Germans

23. De La Caridad Perez Mato, D. (2001) Academic Underachievement in Cuban University Students : a cognitive perspective in the problem solving context.? Nijmegen: Katholieke Universiteit. Promotor Prof.dr. P.R.J. Simons

22. Bolhuis, S.M.(2000). Naar zelfstandig leren: Wat doen en denken docenten? Nijmegen: Katholieke Universiteit. Promotoren Prof.dr. P.R.J. Simons en Dr. M.J.M. Voeten

21. Basten, F.M.R.C. (2000). Metaforen en verhalen over organisatiewetenschap en onderwijsinnovatie. Een leergeschiedenis. Nijmegen: Katholieke Universiteit. Promotoren Prof.dr. P.R.J. Simons en Prof.dr. D. Wildemeersch

20. Zuylen, J.G.G. (1999). Professionalisering van docenten. Een instrumentarium voor lesobservatieprojecten. Nijmegen: Katholieke Universiteit. Promotor Prof.dr. P.R.J. Simons

19. Kwakman, C. H. E. (1999). Leren van docenten tijdens de beroepsloopbaan. Studies naar professionaliteit op de werkplek in het voortgezet onderwijs. Nijmegen: Katholieke Universiteit. Promotoren Prof.dr. P.R.J. Simons,  Prof.dr. J.H.G.I. Giesbers en  Dr. M.J.M. Voeten

18. Klarus, R. (1998). Competenties erkennen. Een studie naar modellen en procedures voor leerwegonafhankelijke beoordeling van beroepscompetenties. Nijmegen: Katholieke Universiteit. Promotoren Prof.dr. B.W.M. Hövels en  Prof.dr. P.R.J. Simons

17. Van Dijk, H. (1998). Kaarten kiezen. Onderzoek naar de effecten van keuzevrijheid van leerlingen in het eerste leerjaar van het voortgezet onderwijs op het verwerven van kaartvaardigheden. Amsterdam: Vrije Universiteit. Promotoren Prof.dr. J. van Westrhenen, Dr. J.A. van der Schee en  Prof.dr. P.R.J. Simons

16. Stapelkamp, A. (1998). Evaluatie van en feedback op lesgedrag. Een onderzoek aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Faculteit Educatie, Lerarenopleiding Basisonderwijs. Nijmegen: Katholieke Universiteit. Promotor Prof.dr. P.R.J. Simons

15. Onstenk, J. H. A.M., (1997). Lerend leren werken. Brede vakbekwaamheid en de integratie van leren, werken en innoveren. Nijmegen: Katholieke Universiteit. Promotoren Prof.dr. P.R.J. Simons en  Prof.dr. J. van Hoof

14. Biemans, H.J.A. (1997). Fostering activation of prior knowledge and conceptual change. Nijmegen: Katholieke Universiteit. Promotor Prof.dr. P.R.J. Simons

13. Oudenhoven, D.A.J.M. (1997). Beroeps- en opleidingsprofiel voor leraren speciaal onderwijs. Nijmegen: Katholieke Universiteit. Promotoren Prof.dr. P.R.J. Simons ,  Dr. J.T.A. Bakker en Dr. D.J. van Vierssen

12. Peters, P. T. M. (1997). Beoordeling van kwaliteit en studeerbaarheid van opleidingen. Een onderzoek bij negen opleidingen fysiotherapie. Nijmegen: Katholieke Universiteit. Promotoren Prof.dr. P.R.J. Simons en Dr. C.G.J. Michels

11. Van der Zijpp, T.J. (1996). Het trainen van kaartvaardigheden. De effecten van inhoudelijke differentiatie en strategische hulp op het verwerven van kaartvaardigheden door leerlingen in het eerste leerjaar van het voortgezet onderwijs. Amsterdam: Vrije Universiteit. Promotoren Prof.dr. J. van Westrhenen,  Dr. J.A. van der Schee en  Prof.dr. P.R.J. Simons

10. Smeets, E.F.L. (1996). Multimedia op school. Nijmegen: Katholieke Universiteit. Promotoren Prof.dr. P.R.J. Simons en  Dr. T. Mooij

9. Brand-Gruwel, F.L.J.M. (1995). Onderwijs in tekstbegrip. Een onderzoek naar het effect van strategisch lees- en luisteronderwijs bij zwakke lezers. Nijmegen: Katholieke Universiteit. Promotoren Prof.dr. P.R.J. Simons,  Dr. C.A.J. Aarnoutse en  Dr. K.P. van den Bos

8. Koerts, E.M. (1995). De ondernemende leerling. Een onderzoek naar het leren studeren door Havlot-schematiseren in het kader van zelfstandig leren. Tilburg: Katholieke Universiteit Brabant. Promotoren Prof.dr. L.F.W. de Klerk en  Prof.dr. P.R.J. Simons

7. Ebbens, S.O. (1994). Op weg naar zelfstandig leren, effecten van nascholing. Effecten van het schoolverbeteringsproject "Alle leerlingen bij de les!" met een perspectief op de nascholing van docenten ten behoeve van de ontwikkeling van het zelfstandig leren van leerlingen. Nijmegen: Katholieke Universiteit. Promotoren Prof.dr. P.R.J. Simons en  Dr. R. Lamberigts

6. Baltussen, M.W.J. (1993). 7 Trainingsvarianten voor rekenproblemen: een vergelijkend onderzoek uitgevoerd bij moeilijk lerende kinderen en kinderen met leerproblemen.  's Hertogenbosch: Katholieke Pedagogisch Centrum. Promotoren Prof.dr. P.R.J. Simons, Prof. dr. J. Dumont  en  Dr. E. van Lieshout

5. Teurlings, C.C.J.(1993). Leren tekstverwerken: een nieuw perspectief. Tilburg: Katholieke Universiteit Brabant. Promotoren Prof.dr. L.F.W. de Klerk en Prof.dr. P.R.J. Simons

4. Koper, E.J.R. (1992). Studieondersteuning met behulp van de computer. Heerlen: Open Universiteit. Promotoren Prof.dr. L.F.W. de Klerk,  Prof.dr. P.R.J. Simons en  Prof.dr. H.C. de Wolf

3. Vermunt, J.D.H.M. (1992). Leerstijlen en sturen van leerprocessen in het hoger onderwijs. Naar procesgerichte instructie in zelfstandig denken. Tilburg: Katholieke Universiteit Brabant. Promotoren Prof.dr. L.F.W. de Klerk en Prof.dr. P.R.J. Simons

2. De Jong, F.P.C.M. (1992). Zelfstandig leren. Regulatie van het leerproces en leren reguleren: een procesbenadering. Tilburg: Katholieke Universiteit Brabant. Promotoren Prof.dr. L.F.W. de Klerk en Prof.dr. P.R.J. Simons

1.  Ali, K.S. (1990). Instructiestrategieën voor het activeren van preconcepties. Tilburg: Katholieke Universiteit Brabant. Promotoren Prof.dr. L.F.W. de Klerk en  Prof.dr. P.R.J. Simons