Lerende organisaties 2.0: nieuwsgierigheid als motor
Toen er een jaar of wat geleden een opleving kwam van de lerende organisatie, ontstond bij mij de behoefte om mijn kennis en ervaring over lerende organisaties, opgedaan in de negentiger jaren, te delen in een boek. Tegelijk ontstond echter ook de behoefte om iets toe te voegen en de ideeën uit te breiden, te veranderen en aan te passen aan de tijdgeest. Ik zag dat de meeste auteurs weinig toevoegden aan de oude theorieën, terwijl er naar mijn mening toch best wel veel nieuwe belangrijke toevoegingen en veranderingen in het lerende-organisatie-denken mogelijk en noodzakelijk zijn. Ik besloot dan maar een nieuwe theorie te ontwikkelen, met medeneming van het goede dat er al was en onder invoeging van mijn eigen thema’s. Centraal kwam hierin nieuwsgierigheid te staan.
In dit boek presenteer ik een nieuwe theorie over lerende organisaties. Deze theorie bouwt voort op het werk uit de vorige eeuw, maar voegt er een groot aantal moderniseringen aan toe. Zo komen gewenste uitkomsten centraal te staan, wordt onderzoek naar leren en ontwikkelen geïntegreerd en is het leidinggeven aan verschillende soorten nieuwsgierigheid geïntegreerd.